Soria Moria og De lykkelige øyer. Henrik Sørensens forhold til Telemark og Holmsbu. på Vest-Telemark.no

Soria Moria og De lykkelige øyer. Henrik Sørensens forhold til Telemark og Holmsbu.

Smørklepp 92, Vinje

I 1930 skrev maleren Henrik Sørensen i et brev at «Jeg forsøker nu ha to faste punkter: Holmsbo- Telemarken. Der står folk og naturen til min disposisjon». Det nære og trofaste forholdet til disse to områdene skulle strekke seg over 50 år! Sørensens første opphold i Telemark var i 1910 og i Holmsbu 1911. I Holmsbu var han med på å skape en kunstnerkoloni sammen med Oluf Wold Torne og Thorvald Erichsen som skulle bli Norges største. I Telemark reiste Sørensen litt rundt, inntil han oppdaget Smørklepp i Vinje. Hva var det med disse to områdene som gjorde kunstneren søkte tilbake år etter år? Hvilken betydning fikk de for ham som kunstner og person?

Forfatter og kunsthistoriker Målfrid Ravnåsen Vangen (f.1975) vil denne kvelden ta oss med inn i Sørensens kunstnerskap fra Telemark og Holmsbu. I 2018 ble boken hennes «Innseilingen til de lykkelige øyer. Historien om kunstnerkolonien i Holmsbu 1911-1960» lansert. Forfatteren har hovedfag med oppgaven «Min brud og mitt hjerte. Henrik Sørensen og hans forhold til Telemark og Telemark- tradisjonen i norsk kultur» (UiO 2005). I dag er Vangen ansatt i Norsk Industriarbeidermuseum som museumspedagog på Telemarksgalleriet og Verdensarvsenteret.
Det er muligheter for å kjøpe boken «Innseilingen til de lykkelige øyer» denne kvelden.

Kart over Smørklepp 92, Vinje